ER DET GREIT Å VÆRE NEDLATENDE?

  • 14.11.2017, 02:28

" Det er lett å ha alle svarene om man aldri har gått på en smell. Om man aldri har slitt psykisk eller fysisk. 

Det er lett å tro en har svarene på alt, når en ikke har gått samme vei. Det er lett å tro en vet, gjennom andre. "

 

Spørsmålet mitt i bunn å grunn er vel egentlig, er det greit å være nedlatende? Er det greit å synes man har monopol på hva som er rett og hva som er galt?

Er det greit å sende andre et blikk som sier, du er idiot? Er det greit å svare med en nedlatende tone, når andre selv spør hvordan det går så for en jammen tåle svaret også tenker jeg! Jeg er så LEI, så lei av den såkalte fasade verdenen vi lever i. Glansbildeverden. Det er ikke sånn livet er for noen, det er skuespill vi tar på oss alle sammen. Jeg mener det at man MÅ kunne få lov til å ha en dårlig dag. Få lov til å ha en dårlig uke. Få lov til å ha en dårlig måned, om så et dårlig år, uten at andre skal mene at du bare syter og klager, å at det finnes alltid noen som har det verre. Ja, jeg er helt enig, det finnes millioner der ute som både

sulter, har ikke et tak over hodet, har ikke klær, opplever sykdom, tortur og nød! Men hva kan vi gjøre? Ingenting. Da er det minste vi kan gjøre å vise hverandre respekt, anerkjennelse, positivitet, glede, omsorg, en hjelpende hånd. I am Humble enough to know im no better than anyone else, and wise enough to know I am different from the rest.  

 

 

#blogg #hverdag #tanker #meninger #samfunn #personlig

12 Kommentarer

Nina cecilie

14.11.2017 kl. 07:27
<3

http://hevhodet.blogg.no/

14.11.2017 kl. 19:50
Nina cecilie: <3

Runar

14.11.2017 kl. 10:11
Slutt med klagingen!!

;)

http://hevhodet.blogg.no/

14.11.2017 kl. 19:52
Runar: Klager kun når jeg føler at ting går for langt jeg ;) Må være lov som menneske å være ærlig.

due

14.11.2017 kl. 10:23
Jeg tror at det er de som har prøvd mest, som er mest nedlatende. Finnes det noen som aldri har gått på en smell? Neppe! Det finnes heller ingen som ikke har slitt fysisk eller psykisk, det er menneskelig. Tror du virkelig selv på dette at det finnes INGEN som har plagdes? Til og med de kongelige har gått igjennom sine kriser. Nei det finnes nok INGEN som ikke har opplevd en eller annen krise i livet sitt. Noen får mer enn andre, det er så... Jo jeg synes mange av de som har opplevd mest vondt i livet kan være meget nedlatende. Tror dette bunner i dårlig selvtillit. De som ikke har slitt så meget har god selvfølelse, og har ingen grunn til å være misunnelig på andre sitt liv. Klart det finnes noen av dem som både ser ned på andre og som er spydige, men det er heller fåtallet. Mange av dem som sender stygge kommentarer til andre via nett, er jo også stort sett de som man kaller "tapere". Tapere er de som har falt ut, og ikke kommer seg videre i livet...

http://hevhodet.blogg.no/

14.11.2017 kl. 19:55
due: Hvis du mener at så mange sliter, så hvorfor er det ikke mer toleranse eller forståelse da, for mennesker som virkelig sliter? Tror du virkelig at folk velger å gi opp? Neppe. Tor du skal være litt forsiktig med den uttalelsen din der.

Hmmm

14.11.2017 kl. 12:53
Tror du skal være glad for at de fleste klarer å holde på fasaden. Ellers ville det blitt svært utrivelig i samfunnet.

Eksempel: Du står og diller og somler med bankkortet i betalingsautomaten i kassen på Rema, lang kø bak, og så dropper den ansatte fasaden og roper til deg at du får til helv*** se og bli ferdig med betalingen, så hun kan få ekspedert neste.

På psykiatrisk sykehus, der de sykeste av de psyke legges inn, og de ansatte har nok sine tunge dager der de er drittlei pasientene. Skulle de droppe fasaden? Neppe.....

Det er lov med dårlige dager, men neppe greit å la alt gå utover omgivelsene.

http://hevhodet.blogg.no/

15.11.2017 kl. 01:12
Hmmm: Selvfølgelig er jeg det :) Og jeg er helt enig i mye av det du skriver. Men man lar jo ikke ting gå utover omgivelsene, om man er ærlig å sier ting som det er, uten å legge en maske på alltid. Når folk spør hvordan det går, å du alltid svarer ja alt går bra, og den ene gangen svarer du at nei det går ikke så bra nå, du har det tøft. Så forventer du ikke et svar at du skal ta deg sammen. Skjønner? Da er det greit å være ydmyk og medmenneske. Ikke irritere deg over noe du ikke vet noen ting om. Det var det jeg mente med innlegget.

due

14.11.2017 kl. 20:25
Jeg forsto ikke svaret ditt! Ble det noen misforståelser her? Hva skal jeg være forsiktig med, mente du?

http://hevhodet.blogg.no/

15.11.2017 kl. 01:08
due: Du forstod ikke svaret nei. Du kaller jo folk som har havnet utenfor for tapere? Du viser med det at du ikke forstår at det er grunner for folk er som de er. Du kaller folk som gir opp for tapere? Det er veldig stygt. Jeg gir ikke opp, selv om jeg er i en vanskelig fase. Det blir bare en pause, for å komme seg på bena. Så det mente jeg med det jeg sa. Ellers va det et fint å tydelig, å ærlig tilbakemelding i fra deg! Takk :)

due

15.11.2017 kl. 01:41
Ja " tapere" kunne jeg ha latt være å skrive, men det er det vi kaller de som faller utenfor. Det kan diskuteres om det er stygt, eller ikke. Jeg skrev vel slik - "tapere", jeg vet faktisk ikke annet ord for det. Jo jeg kunne skrevet mindre vellykket eller noe i den dur. Jeg beklager for at jeg brukte det ordet.

eiheks

15.11.2017 kl. 22:51
Nei, det er ikke greit å være nedlatende. Men noen ganger er det lov å si at folk oppfører seg som (ikke er) idioter. ;)

Og man har lov å være oppgitt og lei og ha en dårlig dag i blant, så lenge man ikke tar det ut på andre. Det er lov å komme med en frustrert klage og synes litt synd på seg selv, så lenge man ikke blir i selvmedlidenheten.

Du nevner at de som ikke har gått på en smell kan være dømmende og tro de sitter på alle svarene. Ofte synes jeg de som har vært borti liknende problemer, men bare rørt ved overflaten er værst. "Jeg klarte det jo.....!"

Skriv en ny kommentar

Om meg

http://hevhodet.blogg.no/

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits